Design

Jak zmienić komunikację wizualną firmy mimo braku funduszy?

By 4 grudnia 2016 No Comments

Jeżeli chcesz dotrzeć z komunikatem do młodych, wymagających pokoleń konsumentów musisz zadbać o komunikację wizualną i dodatkową wartość płynącą z obcowania z twoją marką. Co wtedy, gdy nie masz na to odpowiednich funduszy? Jak niskokosztowo unowocześnić komunikację wizualną twojej firmy?

źródło: gazeta.pl

źródło: gazeta.pl

Ze świadomością tego, jaką wartość stanowi komunikacja wizualna w Polsce bywało różnie. Przyczynił się do tego czas PRLu, gdzie nie istniała przedsiębiorczość prywatna. W tym czasie wizerunek biznesu znany był tylko w wydaniu przedsiębiorstwa państwowego. Dowodem są takie marki jak np. Pewex, Społem, Unitra, Romet.

Przyczyniły się do tego również okres przemian gospodarczych, gdzie ważna była dynamika wejścia na rynek niż kwestie wizerunkowe. Z tego względu wizerunek prywatnego przedsiębiorstwa i jego komunikacja wizualna to wątek, który został zepchnięty na margines. Aktualnie jest to temat, o którym w Polsce trzeba rozmawiać, przypominać i poszerzać o nim wiedzę.

Aspekt ten zyskuje na znaczeniu dziś, gdy [inlinetweet prefix=”” tweeter=”lswieciak” suffix=”null”]większość przedsiębiorstw stara się trafić ze swoimi komunikatami do młodego pokolenia[/inlinetweet]. Młode pokolenia (w tym ja), nazywane generacją Z oraz Y zwracają uwagę na dodatkową wartość płynącą z marki i stylu komunikacji firmy. Problem pojawia się, gdy przedsiębiorca jest tego świadomy i pragnie dostosować wizerunek firmy do nowego odbiorcy, ale brakuje mu na to funduszy.

Jeśli jesteś małym lub mikro przedsiębiorcą to liczysz się z kosztami swoich działań, więc od razu możesz odrzucić pomysł udania się do wszelakich agencji, studiów kreatywnych, interaktywnch, itd. Daruj sobie kontakt “profesjonalnymi” freelancerami. Nie chcesz chyba być królikiem doświadczalnym, ktoś kto zaczyna może narobić swoim działaniem więcej szkód niż przynieść dodatkowej wartości. Co zrobić? Jak niskokosztowo poprawić wizerunek twojej firmy, aby na tym nie ucierpiała?

Opcja nr. 1

Pierwszym, przychodzącym mi na myśl, niskokosztowym rozwiązaniem jest skorzystanie z gotowych pakietów wizualnych oferowanych szeroko w sieci, na przykład na popularnych sklepach takich jak Envato Market, Creative Market. Wystarczy, że masz wyobrażenie jak powinna być prezentowana twoja firma w twojej branży i wybrać coś co odpowiada twoim wymaganiom. Zakupiony produkt kreatywny może delikatnie odbiegać koncepcją od charakterystyki i potrzeb twojej grupy odbiorców, ale decydując się na takie rozwiązanie musisz brać pod uwagę kompromis pomiędzy ceną, a tym co otrzymujesz.

evato-and-creative-market

Od lewej – Envato market (Themeforest), Creative market

Ważne jest, abyś dokonał przemyślanego wyboru i ocenił czy dane logo i zaprojektowane elementy pasują do charakteru twojej działalności i komunikują wartości, które chcesz przekazać twoim odbiorcom. Może się tak zdarzyć, że pakiet nie będzie kompletny i część z elementów będzie wymagała przeróbek lub stworzenia ich od początku. Weź to pod uwagę, określ wcześniej czego potrzebujesz i co powinno się na taki pakiet składać – określ czego dokładnie szukasz.

Opcja nr. 2

Drugą i według mnie najlepszą opcją będzie zakasanie rękawów i wzięcie się do roboty. Pierwszym etapem będzie poznanie twojego rynku, czyli poszukania odpowiedzi na pytania: Na co zwracają uwagę moi klienci? Czym mogę się posłużyć w drodze komunikacji z nimi? Jak robi to moja konkurencja? Czy mogę zrobić to lepiej?

Kolejny etap to poszukiwanie inspiracji i podpatrzenie jak robią to specjaliści. Internet pęka od poradników, katalogów, portfolio – wystarczy po nie sięgnąć. Rozejrzyj się po otoczeniu, z czym twoi klienci łatwo mogą skojarzyć twój biznes – i co ważne, nie komplikuj im tego.

Musisz zdawać sobie z tego sprawę, że twój proces pracy będzie się różnił od procesu pracy profesjonalisty, dlatego musisz go sobie zarezerwować odpowiednią ilość czasu. Pracuj do momentu pełnego zadowolenia z rezultatów – nie ogranicza cię umowa, deadline, czy inne wymysły branży kreatywnej. Osobiście, uważam że tylko czas różnicuje profesjonalistę od amatora – każdej czynności można się nauczyć, wystarczy poświęcić na to czas.

cybierius-mockup

Branding, który przygotowałem dla zagranicznej agencji kreatywnej

Podczas pracy nad komunikacją wizualną twojego przedsięwzięcia zwróć uwagę na to, gdzie będziesz ją wykorzystywał. Dlatego musisz poznać standardowe formaty oraz rozmiary wykorzystywane w mediach, reklamach, szablonach, kartach. Oszczędzi ci to czasu na ponowne przeprojektowywanie elementów. Przypominam, warto poświęcić więcej czasu na zrobienie tego porządnie, od początku do końca, oszczędzając przy tym pieniądze, a przede wszystkim ogrom czasu straconego na poprawkach.

Nie napisałem oczywiście tego co jest najważniejsze w przypadku ostatniej opcji – czyli zadowolenia z osiągniętego efektu. Sam sobie jesteś klientem, sam sobie jesteś twórcą  – musisz być wymagający względem samego siebie. Zdecydowałeś się na zmianę wizerunku firmy – aby się wyróżnić, aby pokazać że dbasz o swoich odbiorców, pokazać że jesteś najlepszy.


Masz pytania, propozycje? Pisz śmiało na Facebooku, Twitterze, Mailowo.

Dodaj komentarz

All rights reserved Łukasz Święciak