Strona docelowa, strona lądowania, strona produktowa, landing page – narzędzie które szeroko wykorzystywane jest w pozyskiwaniu klientów i prezentowaniu własnej oferty. Każda firma a nawet osoba powinna wykorzystywać tą formę prezentowania swojej działalności w internecie zbierając informacje o osobach zainteresowanych ofertą – czyli potencjalnych klientach.

Landing page, lub bardziej po polsku strona docelowa jest podstawowym narzędziem w pozyskiwaniu klientów zainteresowanych naszą ofertą. Aby wyjaśnić na czym polega rola tego rodzaju strony, posłużę się metaforą lotniczą zawartą w angielskiej nazwie. Zacznijmy od początku.

Potraktujmy nasze działania, profile w social mediach i wszystkie kampanie promocyjne jako miejsce, z którego startuje, “wylatuje” zainteresowany naszą ofertą, chcący dowiedzieć się więcej klient. Aby nie stracić tak wartościowego, zdecydowanego klienta kieruje się go w miejsce, które odpowie na jego pytania, rozwieje pierwsze wątpliwości i bezpośrednio skieruje go w naszą stronę. Tym miejscem jest nasze lądowisko, czyli landing page.

Strony landingowe występują w różnej formie, bardziej lub mniej rozbudowanej, pod względem kierowania odwiedzającego wyróżnia się 2 typy stron docelowych:

  • “click through” – kierują odwiedzającego do podstron. Tego typu strony najczęściej występują w branży e-commerce. Landing page w tym przypadku kieruje do poszczególnych produktów. Przykładem takich stron są strony promocyjne sklepu x-kom.
  • generatory leadów – wykorzystywane do zbierania danych od użytkowników takich jak imię, nazwisko, mail, numer telefonu. Ogólne założenie tego typu stron to przede wszystkim zebranie danych pozwalających na wykorzystanie ich w dotarciu do użytkownika i zwróceniu się w jego stronę z dopasowaną ofertą, którą jest wstępnie zainteresowany. Przykładem są strony projektowe, w tym przypadku strona poświęcona polskiej desce zasilanej energią słoneczną. W niektórych przypadkach, aby przekonać użytkownika do pozostawienia danych, stosuje się jedną z “marchewek” – korzyści dla użytkownika:
    • Ebook
    • Rejestracja na webinar
    • Zapis na darmowe konsultacje
    • Kody bonusowe / rabatowe
    • Konkursy
    • Wersje próbne oprogramowania
    • Gażety (oferowane w późniejszej, bezpośredniej komunikacji)
    • Powiadomienie o starcie uslugi / produktu

Specjalnie na potrzeby małych, lokalnych firm, gdzie promocja w internecie nie jest priorytetem, do drugiego typu dopisałbym rolę zachęcającą do bezpośredniego kontaktu, wizyty w lokalizacji firmy. W tym przypadku oprócz zbierania danych stawia się nacisk na rolę informującą strony.

Dlaczego musisz mieć swój landing page?

Nadeszły czasy gdzie, aby istnieć w świecie wirtualnym nie potrzebujemy własnego serwera i domeny, a jedynie profil na Facebooku, Twitterze czy też Instagramie – podobno to samo tyczy się firm. Moim zdaniem firma, która opiera swoje działania w internecie wyłącznie w sferze social mediów potrzebuje strony landingowej, do której w drugiej kolejności będzie kierowała użytkowników. Za takim rozwiązaniem stoi kilka korzyści:

  1. Pozycjonowanie w wyszukiwarkach – firma może za pośrednictwem odpowiedniej strony docelowej pozycjonować się pod danym słowem kluczowym czy też lokalizacji. Jest to o tyle istotne w przypadku, gdy do tej pory nie stworzyliśmy firmowej strony internetowej i bazujemy na obecności w social mediach.
  2. Zbieranie danych o klientach – landing page w prosty sposób może stanowić uzupełnienie danych uzyskanych za pomocą narzędzi Facebooka. Specjalnie przygotowana strona może dostarczyć nam dokładniejsze dane, w tym dane kontaktowe osób zainteresowanych dokłaniejszym poznaniem naszej oferty.
  3. Idealne wsparcie kampanii promocyjnej w social mediach i wyszukiwarkach – landing page może stać się perfekcyjnym narzędziem, miejscem, do którego będziemy odsyłali użytkowników z miejsc, w których się promujemy. Miejsce to będzie gromadziło informacje o osobach pozyskanych poprzez uruchomione kampanie promocyjne.

Dla kogo landing page?

Dla każdego. W przypadku gdy nie prezentujemy naszej oferty na własnej stronie internetowej, prosty landing page z danymi kontaktowymi lub mechanizmem zbierania danych kontaktowych jest w mojej ocenie obowiązkowy. Mówiąc o tym, że landing page jest dla każdego mam na myśli każdego, kto dopiero zaczyna kreować swoją obecność w internecie oraz tego, który jest na dalszych jej etapach i brakuje mu tego jasnego, prostego elementu przedstawiania swojej oferty i pozyskiwania danych od zainteresowanych.

Nie ważne czy jest to duża, czy mała firma, znany wszystkim specjalista, czy też lokalny rzemieślnik, hobbysta – landing page jest uniwersalnym narzędziem, które z łatwością można dostosować do swoich potrzeb.

Dobrze skonstruowany landing page ułatwi kolejne kroki tworzenia tożsamości, wizerunku firmy w innych obszarach i mediach związanych z promocją w internecie.

Zaraz weekend, więc miłej końcówki tygodnia
Łukasz

Dodaj komentarz

All rights reserved Łukasz Święciak