Design

Zdjęcia stockowe czy własne w kreowaniu wizerunku lokalnej firmy?

Zdjęcia to oczywisty element każdej strony. Warto korzystać z własnych zdjęć w kreowaniu wizerunku firmy, w szczególności gdy działamy lokalnie, wzmacnia to naszą tożsamość oraz wpływa na budowanie dobrego komunikatu w stosunku do klienta.

Kojarzycie zdjęcie na stronach firmowych w zakładce kontakt? Taka pani ze słuchawkami. Niektórzy dziwią się, że ona pracuje dla tylu firm a tak właściwie jest to zdjęcie z banku zdjęć. Możliwość zakupu gotowych zdjęć była dość długo nadużywana przez wielkie korporacje na stronach firmowych. Było to po prostu tańsze a efekt był taki sam jakby sama firma zadbała o zdjęcia. Trendy uległy zmianie i takie zdjęcia wykorzystuje się trochę inaczej.

Jako początkujący bloger korzystam z banków zdjęć, tych darmowych bo jak na razie studencki budżet tylko na to pozwala. W przypadku blogów jest w tym sens. Przykładowo, gdy ktoś pisze o pieskach preriowych, za każdym razem jak opracowuje nowy tekst nie musi wyjeżdżać do afryki aby zrobić zwierzątkom zdjęcie. Wygodniej jest skorzystać z banku zdjęć i takie zdjęcie kupić. To w duże mierze zależy od tematyki bloga oraz naszych możliwości. Zdjęcia te można wykorzystać również przy projektowaniu strony jako jej elementy składowe. Ważne aby tej możliwości nie nadużywać.

Warto zastanowić się nad wyborem źródła zdjęć w przypadku przedsiębiorstw a tym bardziej wykorzystaniu takich zdjęć w promocji. Duże firmy, które działają w skali kraju mogą pozwolić sobie na wykorzystanie takiego zdjęcia na swojej stronie internetowej, ale już tego nie robią, ponieważ kreują własny wizerunek poprzez współpracę z agencjami reklamowymi. Teraz odpowiedni oraz spójny komunikat przekazywany poprzez wizerunek firmy stał się dużą wartością na rynku.

Ciekawiej jest z wykorzystywaniem takich zdjęć poprzez firmy małe, lokalne. Takie firmy nie mogą pozwolić sobie na zakup kampanii reklamowej u agencji, najczęściej mechanizmu reklamy nie ma lub reklamą zajmuje się właściciel. Powiedzmy, że firma z branży gastronomicznej o nazwie X ma w pobliżu 2 konkurentów. Celem takiej firmy staje się konkurencyjność oraz budowanie więzi z klientem. Na te czynniki mają wpływ różne elementy, ja skupię się na tych wizualnych. Firma ta może się wyróżnić autentycznością poprzez własne zdjęcia gdy ma coś ciekawego do pokazania, w przypadku branży gastronomicznej jest sporo do pokazania – przecież istnieje “food porn” a mało firm z tego trendu korzysta. W takich przypadkach korzystanie ze stockowych zdjęć nie buduje dobrego wizerunku firmy, buduje ścianę i zniekształca relację pomiędzy klientem a przedsiębiorstwem. Klient jest dla takiej firmy sąsiadem, więc wie że “pani z obsługi klienta”, którą widzi na stockowym zdjęciu na stronie, nie pracuje w firmie X.

Z jakością zdjęć wykorzystywanych przez małe firmy jest różnie, dlatego twierdzę że w przypadku kreowania odpowiedniego wizerunku małej firmy najlepszym “przyjacielem” może okazać się dobry fotograf. Ciężko jest zrobić amatorowi fotografii zdjęcie kieszonkowym aparatem cyfrowym, więc warto skorzystać z usług kogoś z profesjonalnym podejściem. Zdjęcia wykonane “cyfrówką” strasznie wyglądają na profilu FB firmy, nie mówiąc już o stronie internetowej.

Oczywiście kwestia czy możemy oraz czy damy radę tworzyć własny content należy do osobistych preferencji i określonej sytuacji. Według mnie warto to robić, ale ważne jest aby robić to dobrze oraz w sposób pokazujący atrakcyjne strony naszej działalności.

Sprawdźcie jak wykorzystywane są takie zdjęcia:

Handmade America – przykład z ameryki;

Stary Browar – przykład z polski.

2 komentarze

  • hauerpower napisał(a):

    fajna robota :) natomiast od siebie doradziłbym również ciekawą listę http://www.hauerpower.com/blog/glowna/20-darmowych-bankow-zdjec-pomyslowe-oryginalne-kadry/ z której można skorzystać właśnie na blogu czy przy projektach wszelakich – stocki mam wrażenie jak piszesz są niebezpieczne i w większości się już przejadły, natomiast z darmówek można naprawdę wiele świeżego jeszcze wycisnąć.
    pozdr

  • Łukasz Święciak napisał(a):

    są niebezpieczne w momencie, gdy mamy coś do pokazania o naszej firmie, a używamy do tego tylko i wyłącznie stocków. Gdy uważamy naszą firmę za coś wyjątkowego, chcemy się wyróżnić spośród konkurencji to warto choć częściowo postarać się o stworzenie prawdziwego wizerunku naszego biznesu za pośrednictwem, między innymi, dobrych jakościowo zdjęć zrobionych na nasze zlecenie.

    Dzięki za listę, na pewno się przyda :)

Dodaj komentarz

All rights reserved Łukasz Święciak